Saturday 14 April 2018

LEMAH-LEMBUT TAPI TEGAS



Ada sebuah analogi pendidikan menyebutkan:


"Burung itu tidak akan berlaku lemah-lembut seperti halnya lebah."


Dalam hadith juga disebutkan hal yang hampir sama:



المؤمن كالنحلة تاكل طيبا وتضع طيبا واذا وقعت على عود لم تكسره.


"Orang mukmin itu bagaikan lebah, memakan makanan yang baik dan mengeluarkan hasil yang baik pula. Apabila hinggap pada dahan, ia tidak mematahkannya."


Hinggapnya seekor lebah tidak dirasakan/disedari oleh bunga. Dia menghisap sarinya dengan lemah-lembut, dan mendapatkan apa yang dia inginkan dengan cara yang sangat halus. Berbeza halnya dengan burung pipit, sekalipun tubuhnya kecil, suara kicauan kedatangnya di atas biji-biji (butir-butir) gandum seakan-akan memberitahukan kepada manusia. Apabila turun pada biji (butir) gandum, ia terjatuh dan melompat dengan segera maka bergoyang-goyanglah batang gandum itu.

Tabiat air mengalir dengan lembut dan ada ketikanya mengalir dengan deras. Begitu juga dengan angin bila bertiup kencang dapat memporak-peranda kawasan dilaluinya tetapi bila ia bertiup sepoi-sepoi bahasa menyamankan perasaan menghirup udaranya.

Sejumlah ulama salaf yang biasa kita baca kisah-kisah mereka, menyebutkan bahawa tanda kedalaman pemahaman seseorang terhadap agamanya adalah sikapnya yang lemah-lembut ketika bersama kelamin sebelum dan selepas hajatnya tertunai, ketika menjama makanan semasa lapar dan berhenti sebelum kenyang, ketika memakai baju dan melepaskan kasut, ketika masuk dan keluar rumah, ketika menaiki kenderaan dan memberhentikannya, ketika menghadapi musuh sebelum, semasa dan selepas perang atau dalam keadaan aman.

Sikap gopoh, kelam-kabut, tidak merancang, berfikir dan menyelidik, terpengaruh dengan bisikan dajal, mengelabah dalam menangani isu dan melakukan sesuatu mendorong ke arah bahaya dan hilangnya manfaat.

Sesungguhnya dengan penuh kelembutan akan meluluhkan jiwa, menuntun hati, meluruhkan nurani, kunci kebaikan, jiwa-jiwa yang maksiat akan patuh padanya dan hati-hati yang penuh kedengkian akan takluk padanya.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title