Sunday 6 May 2018

SYUKUR MENJADI ISLAM BERTAKWA



"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?" (Quran, surah Ar-Rahman: 13)

Ayat ini disebutkan di dalam surah ini sebanyak tiga puluh satu kali. Istifham atau kata tanya yang terdapat dalam ayat ini bermakna taqrir atau menetapkan, demikian itu kerana ada sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Hakim melalui Jabir r.a. yang telah menceritakan, bahwa Rasulullah s.a.w. membacakan kepada kami surah Ar Rahman hingga selesai. Kemudian beliau bersabda, Mengapa kalian ini diam sahaja? Sungguh jin lebih baik jawapannya daripada kalian, kerana sesungguhnya tiada sekali-kali aku bacakan kepada mereka ayat ini,

Maka manakah nikmat-nikmat Rabb kamu berdua yang kamu dustakan? (melainkan mereka menjawabnya: Wahai Rabb kami, tiada satu pun nikmatMu yang kami dustakan, bagiMu segala puji."

 Allah s.w.t. mengingatkan:



"Dan (ingatlah) pula ketika Tuhan kamu berfirman: Rabb kalian sesungguhnya jika kalian bersyukur pasti Kami akan menambah nikmat kepada kalian dan jika kalian mengingkari nikmatKu (apabila ingkar terhadap nikmat Tuhan dengan kekafiran dan kederhakaan nescaya akan menurunkan azab kepada kalian). Sesungguhnya azabKu sangat keras." (Quran, surah Ibrahim: 7)

Tuan puan yang diberkati,

Pertamanya; kita bersyukur atas nikmat Islam dan iman.

Keduanya; kita bersyukur atas nikmat-nikmatnya; nikmat rezeki, nikmat mata, nikmat hidung, nikmat lidah, nikmat telinga, nikmat tangan, nikmat perut, nikmat kemaluan, nikmat kaki dan nikmat-nikmat lain yang amat banyak untuk disenaraikan.

Ketiganya; kita bersyukur atas nikmatnya kita bertakwa dan digolongkan menjadi penghuni syurga.

Nabi Daud a.s. berdoa:


"Wahai Tuhanku, bagaimana aku bersyukur kepadaMu, sedangkan syukur itu sendiri juga merupakan nikmat dariMu."


Allah s.w.t. berfirman:


"Kini, engkau telah mengakuiKu dan bersyukur kepadaKu."


Rasulullah s.a.w. adalah penghulu orang bersyukur, sabdanya:


"Wahai Tuhanku, berilah pertolongan kepadaku untuk sentiasa mengingatMu, bersyukur kepadaMu dan menjalankan sebaik-baik ibadah kepadaMu."


Dalam perkara salat yang banyak dilakukan pada waktu malam sehingga kaki Nabi s.a.w. bengkak, lalu ditanya;


"Mengapa engkau melakukan perkara itu, sedangkan Allah telah mengampuni dosamu yang telah lalu mahupun yang akan datang."


Rasulullah s.a.w. menjawab: 


"Tidak bolehkan aku menjadi hamba yang banyak bersyukur?"


Seandainya kita memerhati dan merenung kepada diri kita maka pastilah kita akan sujud kepada Allah s.w.t. tanda terima kasih.

Allah s.w.t. mencipta kita dalam keadaan normal, sihat dan seimbang; memiliki pendengaran dan penglihatan, sifat merasa, penghiduan dan peka dengan sentuhan.

Anggota badan sesuai dengan ukuran dan fungsi masing-masing; mata sepasang dengan airnya berperisa masin, dan pandangannya walaupun menjuling tapi tetap fokus.

Telinga diletakkan sebelah menyebelah tepi kiri kanan kepala dan air telinga itu pula berperisa pahit. Ia pula sensitif dengan bunyi-bunyian.

Hidung berkedudukan tepat diletakkan di tengah-tengah di antara mata dan mulut. Ia menyegarkan otak/akal ketika melakukan pernafasan. (Kalau boleh hidung jangan biarkan berair kerana ia ada kesan kepada pernafasan). Airnya bersifat hangat.

Bibir mulut comel. Air mulut pula berperisa tawar walaupun bila bercakap dengan seseorang bila rapat-rapat akan terhidu bau mulutnya.

Muka berbentuk bulat/bujur, dan tangan sama panjang manakala jari jemari cantik molek.(Letak cincin di jari manis nampak serinya).

Qubur berfungsi melanjutkan zuriat dan nasab. 

Dubur untuk saluran menyahkan barangan toksid dalam badan.

Dua kaki menggerakkan anggota badan supaya rajin ke masjid surau untuk salat berjemaah dan tegak kehidupan di jalan Allah s.w.t.. 

Oleh itu, wajarlah hidup ini dinaungi keberkatan.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title