Thursday 15 June 2017

SENGATAN KALA JENGKING MEMBUNUH KEKUFURAN



لا تحزن ان الله معنا
(La Tahzan, Innallaha Ma'ana )


Merupakan kalimat berbahasa Arab, berasal dari Al-Quran surat At-Taubah ayat 40: 


"Janganlah engkau bersedih, Sesungguhnya Allah bersama kita."


Tatkala Rasulullah s.a.w. hendak memasuki Gua Tsur, Abu Bakar As-Siddiq r.a. menghalang Baginda Nabi s.a.w. sebelum pemeriksaan dilakukan. Apabila Abu Bakar r.a. berpuas hati tentang ciri-ciri keselamatan, penyiasatan, pemantauan dan keadaan setempat baharulah beliau membenarkan Baginda Nabi s.a.w. memasuki gua tersebut.

Dalam gua itu, terdapat lubang-lubang kecil di dalamnya dan untuk menutupi lubang berhampiran dengan Baginda Nabi s.a.w.,  Abu Bakar r.a. menghulurkan sebelah kakinya tanpa beralas menutupi lubang berhampiran Baginda Nabi s.a.w. Tetapi, tiba-tiba muncul kala jengking dari lubang lain. Khuatir kala jengking itu akan menghampiri dan menyengat Baginda Nabi s.a.w. lalu Abu Bakar r.a. menutupinya dengan sebelah kakinya pula. Kala jengking menyengat kaki Abu Bakar r.a.. Terasa pedih/sakitnya menyebabkan meleleh air mata Abu Bakar r.a. sehingga membasahi pipi lalu menitis mengenai Baginda Nabi s.a.w. menyebabkan Baginda Nabi s.a.w. terjaga dari tidurnya.

Abu Bakar r.a. menyatakan: 


"Bapa  dan ibuku sebagai tebusannya, wahai Rasulullah. Sesungguhnya aku disengat oleh kala jengking." 


Baginda Nabi s.a.w kemudian mengusapnya dan dengan izin Allah s.w.t.  sakit sengatan tersebut sembuh.


Senario 2

Dikisahkan, Nabi Nuh a.s. membawa benih-benih pohon dan haiwan dalam kapalnya. Termasuk salah satunya  kala jengking. Pada mulanya Nabi Nuh a.s. enggan membawa kala jengking dikhuatiri  sengatannya mengganggu haiwan lain.


“Aku buat perjanjian denganmu agar tidak mengganggu siapa pun,” kata Nabi Nuh a.s kepada kala jengking.


Kemudian Nabi Nuh a.s. membaca doa berupa salam kepada Baginda Nabi s.a.w. menjadi doa mujarab bagi sesiapa saja tatkala disengat kala jengking atau haiwan berbisa lainnya.


سلام على محمد وال محمد وعلى نو ح في العالمين


“Keselamatan dan kesejahteraan semoga dilimpahkan kepada Muhammad dan keluarganya dan kepada Nuh di semesta alam.”


Senario 3

Ada seorang India yang melihat seekor kala jengking mengambang berputar-putar dipermukaan air. Ia memutuskan untuk menolong kala jengking itu keluar dengan menghulurkan jarinya, tetapi kala jengking itu menyengatnya. Orang itu tetap berusaha mengeluarkan kala jengking itu keluar dari air, tetapi binatang itu menyengatnya juga.

Seseorang yang lalu di situ melihat kejadian itu melarang orang India itu menyelamatkan kala jengking yang menyengatnya.

Tetapi orang India itu berkata: 


“Secara alamiah kala jengking itu menyengat. Secara alamiah saya ini mengasihi. Mengapa saya harus melepaskan naluri alamiah saya untuk mengasihi gara-gara kala jengking itu secara alamiah menyengat saya?”


Maka benarlah jangan berhenti mengasihi, menghentikan kebaikan anda. Bahkan meskipun ketika orang lain menyengat anda. Terimalah seadanya.


Senario 4

Di dalam kitab ‘Daqoiqul Akbar’ disebutkan bahwa azab bagi para pemabuk di akhirat kelak adalah perutnya dipenuhi kala jengking, ular serta api neraka. Ular dan kala jengking itu masuk ke rongga mulut pemabuk hingga memenuhi perut mereka.

Telah diriwayatkan oleh sahabat Ubay bin Ka'ab r.a. bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda:


“Pada hari kiamat, orang-orang yang minum arak (pemabuk) akan dihadirkan dengan kendi arak dikalungkan pada lehernya. Sedangkan tambur (alat bunyi-bunyian) berada di telapak tangannya hingga mereka disalib di atas kayu api neraka.

"Namun rintihan pemabuk itu tidak dihiraukan olah Malaikat Malik r.a., dan sebaliknya Malaikat Malik r.a. menyuruh ular dan kala jengking yang besarnya seperti leher unta untuk menggigit kedua telapak kaki pemabuk itu. disamping mereka dipakaikan mahkota dari api di atas kepala mereka."


Senario 5

Ibnu Qudamah dalam salah satu karyanya berjudul ‘At Tawwabin’, tentang sebuah kisah pertolongan Allah s.w.t.. pada  seseorang yang mengalami kejadian menakjubkan. Orang itu bernama Yusuf Bin Husain. Dia menuturkan kisahnya:


“Pernah suatu ketika aku bersama Dzun Nun Al Mishri berada di tepian sebuah anak sungai. Aku melihat seekor kala jengking besar di tempat itu. Tiba-tiba ada seekor katak muncul dipermukaan air, dan kala jengking itu melompat naik di atas punggungnya bergayut menyeberangi sungai.

“Dzun Nun Al Mishri berkata: “Ada yang aneh dengan kala jengking itu, mari kita ikuti dia!”

“Maka kami menuruti menyeberang sungai mengikuti kala jengking, katak pula menggendongnya menyusuri sungai. Kami terperanjat ketika menjumpai seseorang tertidur di tepian sungai yang nampaknya kemabukan. Dan di sampingnya ada seekor ular yang mulai menjalar dari kepala kemudian ke dadanya, kiranya ular tersebut hendak menggigit telinganya. Tiba-tiba kala jengking melompat secepat kilat ke tubuh ular itu dan menyengatnya bertalu-talu, hingga sang ular menggeliat-geliat dan terkoyak-koyak tubuhnya.

“Dzun Nun lalu membangunkan anak muda yang kemabukan itu sehingga terjaga. Dzun Nun berkata: “Hai anak muda, lihatlah betapa besar kasih sayang Allah yang telah menyelamatkanmu. Lihatlah kala jengking yang diutusNYA untuk membinasakan ular yang hendak membunuhmu!”

“Lalu Dzun Nun melanjutkan nasihatnya: “Hai orang yang terlena, padahal Tuhan menjaga dari marabahaya yang merayap di kala gelap-gelita. Sungguh aneh, mata manusia mampu terlelap meninggalkan Tuhan Yang Kuasa, yang melimpahinya berbagai nikmat.”

“Setelah itu pemabuk berkata: “Duhai Tuhanku, betapa agung kasih sayangMu sekalipun terhadap diriku yang derhaka kepadaMu. Jika demikian, bagaimana dengan kasih sayangMu kepada orang yang selalu taat kepadaMu?"

“Pemuda pemabuk itu lalu bertaubat. Ia sering menangis setiap kali teringat kisah masa lalunya yang sia-sia. Ia terus meniti jalan kebenaran, keikhlasan dan lurus; jalan untuk orang-orang yang diberi nikmat oleh Allah s.w.t.”





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title