Sunday 4 June 2017

DOA KETEGASAN



Umar Al-Khattab r.a. berdoa:


اللهم اني اعوءبك من جلد الفاجر وعجز الثقة.


"Ya Allah, aku berlindung kepdaMu dri kekejaman orang-orang yang durjana dan kelemahan orang-orang yang boleh dipercayai."


Doa ini adalah ungkapan yang mulia dan ikhlas. Apabila kita amati, perhati dan renungi tentang catatan kehidupan, maka dapat kita simpulkan bahawa rata-rata musuh-musuh umat Islam mempunyai kesungguhan, tekad, nekad, azam dan cita-cita.

Dalam buku bertajuk 'Malice' (Dendam), Golda Mayer, mantan Perdana Menteri Israel, disebutkan dalam satu bab mengenai kehidupannya, ia pernah bekerja selama 16 jam tanpa istrirehat demi memperjuangkan prinsip-prinsip fahaman sesat dan fikiran-fikirannya yang menyimpang, sehingga akhirnya berjaya mendirikan sebuah negara Israel bersama-sama dengan Ben Gurion.

Dalam buku yang bertajuk 'The Sword and Rule', seorang diktator, Moses Dayan, ada dituliskan bahawa ia terbang dari satu negara ke negara yang lain, dari satu bandar ke bandar yang lain, siang dan malam, secara terang-terangan atau rahsia. Ia menghadiri berbagai pertemuan, mengadakan persidangan, mengatur kesepakatan dan perjanjian, dan menuliskan dalam catatannya.

Orang seperti Moses Dayan, dapat menunjukkan kegigihan itu. Sebaliknya, kebanyakan kaum muslimin bersikap sebaliknya. Begitulah azam yang ditunjukkan oleh orang kafir dan kelemahan orang yang boleh dipercayai.

Umar Al-Khattab r.a. telah menyatakan perang terhadap semua bentuk pengangguran, kemalasan dan kelembapan. Bahkan Umar r.a. pernah menarik keluar para pemuda yang diam di dalam masjid dan tidak melakukan apa-apa.

Umar r.a. memukul mereka dan berkata:


"Keluar kalian dan carilah rezeki. Langit tidak akan menurunkan emas dan perak."


Kemalasan dan kelembapan hanya akan melahirkan fikiran-fikiran yang negatif, terikut-ikut, terbuai-buai, mengaguk-anguk, keresahan, kegundahan, kerapuhan jaringan saraf, dan akhirnya melekat kemurungan dan berakhir dengan berpenyakit jiwa.

Umar r.a. adalah seorang yang bekerja siang dan malam. Sehingga waktu tidurnya hanya sebentar. Maka keluarganya menegurnya:


"Engkau tidak tidur?"


Tetapi teguran itu dijawab oleh Umar r.a.:


"Jika aku tidur di malam hari, aku merasa telah mensia-siakan diriku sendiri, dan jika aku tidur di siang hari, aku merasa telah mensia-siakan tanggungjawab terhadap rakyatku."






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title