Thursday 8 March 2018

PENYEBAR BERITA PALSU GELAGATNYA DIFAHAMI



‘Kisahnya berubah-ubah sebagaimana berubahnya sehari ke sehari dan ia dikaitkan dengan peristiwa yang telah, sedang dan merancang masa hadapan yang dilhamkan dari pelbagai dimensi’


Lukman al-Hakim menasihati apabila seseorang datang menunjukkan dua matanya dicungkil oleh seseorang bahawa perbuatan tersebut dilakukan oleh seseorang lain maka jangan terus mengakui perakuannya sehinggalah orang yang dituduh itu telah menjelaskan peristiwanya. 

Barangkali sebelum ia datang dengan membawa dua biji matanya itu, ia telah terlebih dahulu melakukannya kepada orang lain. 

Maka beringatlah dalam kes seumpama ini.

Seorang lelaki telah mengadu kepada Nabi Musa a.s. tentang pak ciknya dibunuh oleh seseorang yang tidak diketahui siapa pembunuhnya. 

Setelah melalui siasatan dan menggunakan mukjizat Nabi Musa a.s., maka sebenarnya yang melakukan pembunuhan itu adalah pengadu itu sendiri. 

Dia melakukan pembunuhan itu tetapi dia juga menuntut keadilannya kerana ada sesuatu yang disembunyikan dari pengetahuan umum. Harta yang terpendam.

Apabila abang-abang Yusuf meminta kebenaran dari bapa mereka, Yakub, untuk membawa Yusuf bermain-main dengan mereka, Yakub enggan membenarkannya namun mereka memujuk-mujuk dengan 'ikrar' akan menjaga keselamatan Yusuf.

Apabila Yusuf dibawa bermain jauh dari kampung halaman, maka ia pun dianiayai oleh abang-abangnya. 

Ia dibuang di tengah padang pasir.

Pelbagai alasan dikemukakan oleh abang-abangnya mengenai Yusuf, termasuklah mengakui kelalaian mereka mematuhi nasihat ayah mereka, Yakub.

Sebagai bukti tentang kematian Yusuf, maka dibawakan pakaian Yusuf yang dirobek-robek dan berlumuran dengan darah binatang sebagai bukti benarnya Yusuf telah mati.

Dalam kes Yusuf dengan puan majikannya pula, ia dipersalahkan kerana dituduh cuba menggoda puan majikannya, ketika tuannya terserempak dalam situasi isterinya sedang mengejar Yusuf.

Walaupun kes itu Yusuf di pihak yang benar tetapi tetap dipersalahkan.

Demikian juga isu-isu tentang pejuang-pejuang mujahideen yang berhadapan puak-puak kapitalisme dan komunisme yang dideklarasikan telah kalah berperang dengan mereka tetapi sebenarnya para pejuang itu semakin memperkukuhkan pasak-pasak mereka.

Para mujahideen pula berada di pelbagai penjuru alam. 

Antaranya, mereka ada di Afghanistan, Iraq, Syria, Libya, Yaman dan Filipina. 

Jika mereka dapat digerakkan secara teratur - penyelarasan dapat dibentuk pastinya puak-puak kedajalan akan menikus sebagaimana mereka pernah mengatakan bahawa pergerakan pejuang mujahideen seperti tikus.

Puak-puak kafir itu akan digigit dan pastinya akan terkena kencingan tikus, rabun mata dan akhirnya mereka mampus kekecutan.

Apabila pesawat berprofil tinggi hilang dari radar, transponder terputus hubungan, isyarat-isyarat kecemasan rabun lalu dikatakan terperosok di laut dalam di Lautan Hindi. 

Para penglipur lara bersenandung dengan berbagai reaksi kerana di sana ada berita palsu yang hendak disebarkan.

Akhirnya Amerika melambai-lambai di Lautan Hindi melihat gelagat insan-insan terpalit kedunguan.

"Kesian golongan bodoh itu, bersenandung menjadi penglipur lara"

Penyebaran berita palsu adalah dilakukan oleh puak-puak berfahaman kapitalisme dan komunisme. 

Mereka terpesona dan bangga kerana kehidupan, yang umurnya tidak pun melebihi 100 tahun.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title