Wednesday 1 November 2017

BANGKITLAH DENGAN KEKUATAN



Melalui semangat korban

Senario pertama:


Jika sekiranya engkau katakan kepadaku:


"Anjaklah bara api itu?"


Nescaya kujawab:


"Baiklah, demi menyenangkan hatimu kuanggap bara api itu sebagai emas."


Senario kedua:


"Berilah arahan kepadaku menyita pengintip-pengintip komplot kedajalan?"


Pasti kujawab:


"Apa upah untuk ganjaran yang bakal aku lakukan?"


Senario ketiga:




"Dan sesungguhnya kalau Kami wajibkan kepada mereka (dengan perintah): "Bunuhlah diri kamu sendiri, atau keluarlah dari tempat kediaman kamu", nescaya mereka tidak akan melakukannya, kecuali sedikit di antara mereka. Dan sesungguhnya kalau mereka amalkan nasihat pengajaran (meliputi suruh dan tegah) yang telah diberikan kepada mereka, tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka dan lebih meneguhkan (iman mereka)." (Quran, surah An-Nisaa': 66)


Dan janganlah kita menjadi seperti orang-orang (kafir dan munafik) yang berkata:

"Kami dengar, 
padahal mereka tidak mendengar 
(tidak mahu menerima dan mematuhinya)."

Suatu keadilan adalah apabila Allah s.w.t. membersihkan hamba-hambaNya dari dosa-dosa dan menimpakan cubaan kepada mereka dengan kesulitan sebagaimana Dia menguji mereka dengan kelapangan.

Demikian juga Allah s.w.t. mempersilih-gantikan pelbagai keadaan terhadap mereka sebagaimana Dia mempersilih-gantikan siang dan malam.

Jika begitulah kenyataannya, mengapa tidak menerima dan/atau membangkang.


Firman Allah s.w.t.:




"Dan apakah yang menghalang kamu (maka kamu) tidak mahu berperang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam) dan (untuk menyelamatkan) orang-orang yang tertindas dari kaum lelaki, perempuan dan kanak-kanak, iaitu mereka yang selalu (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami dari negeri (Mekah) ini, yang penduduknya (kaum kafir musyrik) yang zalim, dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang mengawal (keselamatan agama kami), dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang membela kami (dari ancama musuh)."

Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan Taghut (Syaitan). Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut Syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah.” (Quran, surah An-Nisaa': 75-76)


Bantulah kaum Rohingya dengan harta benda, tenaga dan masa sebagaimana kita menyediakan ternakan-ternakan untuk korban dengan harta benda, tenaga dan masa kita ketika ini.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title