Sunday 19 November 2017

MYANMAR NEGARA BERGOLAK



Myanmar sebelumnya dikenali sebagai Burma. Perubahan nama itu dimasyhurkan pada 18 Jun 1989. Pertukaran nama tersebut diharap dapat mengubah persepsi umum bahawa negara tersebut diwujudkan bukan di bawah payung (rampasan tentera) kudeta.

Sepanjang tempoh kudeta Mac 1962 sehingga Jun 1989, negera itu dihambat dengan gelombang besar kesan dari ketidakpuasan hati warganya.

Pelajar-pelajar universiti mengadakan rapat umum, demontrasi sehingga kepada rusuhan.

Parti-parti politik pula bergabung dengan warga tempatan dari pelbagai lapisan masyarakat turut menyatakan sokongan dalam siri-siri penentangan mereka.

Penentangan terbuka mereka dengan mengadakan demontrasi dan rapat umum. Yang lebih dahsyat lagi mereka bangkit dengan rusuhan dan pemberontakan dengan niat tersirat masing-masing, setelah pihak kudeta (rejim) menggunakan tindakan tidak berperkemanusiaan kepada warganya dengan melakukan penangkapan, penyeksaan, pembunuhan, pembakaran, pembakaran rumah dan perkampungan bagi tujuan menakut, melemah dan mengurangkan tindak balas rakyat kepada rejim.

Pengusiran kaum Rohingya dari bumi kelahiran mereka bukan suatu yang mengejutkan. Ia adalah suatu strategi pihak rejim memperkukuhkan cengkaman mereka bagi mengakar dan mengalihkan isu pergolakan dalaman negeri.

Sejarah rejim yang buruk, berpanjangan mencatatkan gelombang besar penentangan demi penentangan masyarakat Myanmar. Kebangkitan rakyat menghadapi rejim telah melelahkan, menggugat dan mendapat kecaman pelbagai pihak dalam menangani gerakan massa ketika demontrasi dan rusuhan oleh pelajar-pelajar universiti, parti politik, dan rakyat awam.

Disamping kebangkitan parti-parti politik melakukan bantahan-bantahan berterusan sehingga melibatkan rusuhan dan pemberontakan rakyat.

Episode hitam itu terus menghantui pihak rejim.

Walau bagaimanapun, pihak rejim mengekalkan hubungan baik dengan negara-negara jiran, maka mereka meraih rakan strategik; China, India, Thailand dan Bangladesh, kerana masing-masing ada kepentingan strategik.

Diperingkat antarabangsa rejim juga mempunyai hubungan baik dengan British, Amerika dan Rusia.

Setelah melalui dekad yang panjang kebangkitan rakyat; strategi pecah perintah, perselisihan faham antara agama dan kaum, telah menyibukkan persengketaan antara penduduk. Ia adalah suatu kejayaan.

Menampilkan urus tadbir terpimpin, main belakang tabir melalui tindakan penghapusan etnik Rohingya bertopengkan pengikut-pengikut ajaran Buddha yang pihak rejim berada di belakangnya.

Seperti dikatakan oleh bijaksana, rejim bertindak memakai baju Buddha adalah suatu strategi. Maka mereka terselamat daripada kutukan masyarakat antarabangsa.

Alakulihal pihak rejim mengekalkan hegemoni mereka sehingga hari ini.


Barisan Hadapan

Bagi tujuan meraih suatu kejayaan untuk masa hadapan maka pasukan peninjau hendaklah diarah membuat pernilaian tentang peluang-peluang kejayaan.

Untuk mengenal pasti peluang-peluang tersebut, berikut ada langkah-langkah yang wajar:

1. Menggembar-gemburkan sesuatu isu untuk kita mengalihkan perhatian supaya kita mudah membina kekuatan ditempat yang ditetapkan.

Contohnya; menonjolkan puak-puak Buddha menyerang etnik Rohingya tetapi yang menindas, menghalau, menyeksa, membunuh dan membakar adalah rejim tentera yang bertopengkan perkauman.

2. Melakukan kerja-kerja perancangan tanpa difahami oleh orang awam.

Contohnya; tentera Amerika menggempur pejuang-pejuang Moute di Marawi, Filipina tanpa pengisytiharan perang Amerika terhadap mereka. Kerana Amerika pengecut

3. Membina prasarana untuk mengukuhkan tapak bagi membina kekuatan supaya mudah mengoperasikan perniagaan.


Contohnya; Korea Utara membina kekuatan untuk memperkukuhkan pasak-pasak mereka bagi menghadapi musuh yang dengki dengannya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title