Monday 14 August 2017

STRATEGI BERMANFAAT DALAM ILMU MENGKHAYALKAN



Apabila Setiausaha Negara Amerika mengadakan siri jelajah sempena menghadiri beberapa mesyuarat serantau termasuk Forum ASEAN dan mesyuarat Menteri-Menteri Amerika-ASEAN bermula pada 5 Ogos 2017 di Filipina dan seterusnya menjelajah Thailand, Malaysia dan semalam di Vietnam.

Ada beberapa perkara yang tersurat dalam pertimbangan perbincangan yang mendepani isu-isu semasa dan serantau, di antaranya;


* Semenanjung Korea.

* Keselamatan/pertikaian Maritim.

* Menangani keganasan.

* Ujian peluru berpandu Korea Utara.

* Dan yang penting ketika ini terdapat kehadiran tentera Amerika di lapangan dalam usaha memerangi Daesh yang dinamakan Pasukan Petugas Operasi Khas Bersama Trident (serampang tiga mata) di Marawi, Filipina.


Di Perpustakaan of Congress di Washington, terdapat banyak buku-buku rujukan dan hasil penyelidikan yang hampir semua disiplin ilmu terdapat di sana. Pelbagai jenis manuskrip dan buku ilmiah yang membahas berbagai isu termasuk berkaitan; generasi, bangsa, umat, budaya, peradaban dan gelagat manusia.

Sayangnya, bangsa yang memiliki perpustakaan besar seperti itu adalah umat yang kuffur kepada Tuhannya. Mereka hanya mengetahui alam yang dapat dilihat oleh pancaindera saja; sedangkan disebalik itu, tidak mereka dengarkan, tidak mereka lihat, tidak mereka rasai, tidak mereka terfikirkan dan tidak mereka perhatikan tentang keindahan penciptaan alam ini.

Ibarat suatu perumpamaan; sebuah taman yang sangat hijau, sayangnya kambing yang ada di dalamnya sakit, sebuah dusun raja buah dikenali durian yang amat sedap namun isinya mengkal, buah kurma yang sangat lazat namun kekikiran begitu mengekang dan air yang sangt segar namun terasa pahit di mulut.

Orang Yahudi mempunyai ilmu, tetapi ilmu yang ada tidak menyebabkan mereka mendapat petunjuk. Mereka memiliki bukti, tetapi bukti yang ada pada mereka tidak dapat mengubah penyakit hati mereka.

Orang Nasrani memiliki penyelidikan, tetapi penyelidikannya yang ada tidak mengarahkan mereka mendapat hidayah. Mereka pula mengawal capaian kajian, tetapi hasilnya yang ada pada mereka tidak dapat membimbing persepsi buruk dalam akal mereka mengenai 'Addeen'.
Mereka memiliki pendapat, tetapi pendapat yang ada pada mereka tidak mampu mengalahkan kebatilan dalam tindakan-tindakan mereka.

Mereka memiliki riwayat, tetapi riwayat yang ada pada mereka tidak benar.

Mereka memiliki bacaan, tetapi bacaan yang ada pada mereka tidak boleh menuntun kepada kebenaran.

Mereka memiliki petunjuk, namun petunjuk yang ada pada mereka lebih kepada menunjukkan kepada penyimpangan.

Mereka juga memiliki pengarahan, namun pengarahan itu membimbing kepada pengingkaran.

Mereka memiliki strategi, namun strategi yang ada pada mereka menjurus kepada pencatur mengharu biru rakan serantau.

Mereka memiliki modus operandi, namun modus operandi yang ada pada mereka untuk menggempur musuh dilakukan melalui lambaian, bisikan, ugutan, tekanan dan komplot bersekongkol.

Bagaimana mungkin pemilik-pemilik ilmu itu mendapat ketenangan, keseronokan dan hidayah petunjuk, sementara mereka adalah yang pertama menentang keharmonian dan keadilan dengan ucapan-ucapan, rancangan-rancangan dan tidakan-tindakan yang mereka menafikan kehidupan orang lain?

Benarlah firman Allah s.w.t. yang dirakamkan dalam Al-Quran menerusi surah Fushshilat ayat 17 dan surah An-Nisaa' ayat 155.
  



“Adapun kaum Thamud, maka Kami beri petunjuk kepadanya, lalu mereka mengutamakan kesesatan dari hidayah petunjuk; mereka pun disambar oleh petir azab yang menghina dengan sebab apa yang mereka telah lakukan.” (Quran, surah Fussilat: 17)




“Maka (Kami laknatkan mereka) dengan sebab mereka mencabuli perjanjian setia mereka, dan mereka kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, dan mereka pula membunuh Nabi-nabi dengan tiada sesuatu alasan yang benar, dan mereka juga mengatakan: "Hati kami tertutup (tidak dapat menerima ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad)". (Sebenarnya hati mereka tidak tertutup), bahkan Allah telah memeteraikan hati mereka disebabkan kekufuran mereka. Oleh itu mereka tidak beriman kecuali sedikit sahaja (di antaranya).” (Quran surah An-Nisaa': 155)







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title