Monday 28 August 2017

SEMUT MATI KERANA MAKAN MADU





“Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat). Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Quran, surah Al-Hadiid: 20)


Setitis/setitik madu jatuh di atas tanah. 

Datanglah seekor semut kecil, perlahan-lahan digigitnya madu tersebut.

Manis.

Lalu ia beranjak hendak pergi. Namun rasa manis madu telah terlanjur memikat hatinya. Ia pun kembali untuk menjilat dan mengecapnya sedikit lagi, sedikit sahaja. Setelah itu, barulah ia akan pergi.

Namun, ternyata ia merasa tidak puasa. Hanya menjilat dan mengecap madu dari pinggiran dasarnya.

Ia berfikir, kenapa tidak sekalian sahaja. Masuk dan menceburkan diri agar dapat menikmati manisnya.

Lagi dan lagi.

Maka masuklah sang semut. Tepat ditengah dasar madu.

Semut yang perutnya di isi madu yang sedap. 

Awalnya semut merasa begitu nikmat berenang di atas madu sambil minum.  Beberapa saat setelah kenyang, semut baru sedar bahawa ia sukar keluar dari kubangan madu tersebut. Semut berusaha keluar tapi tubuhnya yang berat tidak dapat digerakan.

Ternyata, badannya melekat dengan madu. Kakinya lekat dengan tanah dan tentu sahaja tidak boleh bergerak.

Malang nasibnya.

Makin ia berusaha bergerak. Ia makin tenggelam di kubangan madu tersebut sehingga akhirnya semut yang serakah itu mati. Ia terus  seperti itu hingga akhir hayatnya dalam genangan setitis madu.

Demikianlah analogi sederhana tentang dunia dan penciptaannya sebagaimana diperumpamakan dalam pepatah Arab:


“Tidaklah kenikmatan dunia bererti apa-apa, melainkan bagai setitis besar madu. Maka siapa yang hanya menjilat dan mengecap sedikit, ia akan selamat. Namun siapa yang menceburkan diri ke dalamnya, ia akan binasa.”














No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title