SEAWAL Mei 2017, ketika Barisan Nasional (BN) masih
berkuasa, saya mempersoalkan perlembagaan 'perlanjutan' tempoh perkhidmatan Tun
Raus Sharif sebagai Ketua Hakim Negara. Saya juga mencadangkan supaya beliau
meletak jawatan, yang saya berpendapat, jika dilakukannya pada masa itu, beliau
boleh berbuat demikian dengan cara yang terhormat dan bermaruah dan beliau akan
diingati kerana tindakannya itu.
BN kalah pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dan Tun Dr
Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri Kerajaan Pakatan Harapan (PH).
Kemudian, kita mendengar berita yang tidak menyenangkan iaitu Raus menemui Dr
Mahathir.
Seperti orang lain, saya menganggap bahawa Raus tentu
dipanggil, diminta atau disuruh pergi menemui Dr Mahathir kerana, saya tidak
fikir seorang Ketua Hakim akan melakukannya atas inisiatifnya sendiri.
Dalam artikel saya bertarikh 12 Jun 2017, saya menggunakan
perkataan 'minta'. Namun, saya berpendapat bahawa Perdana Menteri tidak
sepatutnya 'meminta' Raus menemuinya dan Raus pula sepatutnya menolak.
Selepas itu, terdapat berita yang lebih mengejutkan: Raus
pergi menemui Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan, Tun Daim Zainuddin, di
pejabat Daim. Sekali lagi, saya menggunakan perkataan 'meminta', sambil
berhujah bahawa tidak elok bagi Daim 'meminta' Raus pergi menemuinya dan bagi
Raus berbuat demikian.
Pada 13 Jun 2018, Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan
mengeluarkan satu kenyataan. Kenyataan itu, antara lain, berkata:
1. Pada 15 Mei 2018, Ketua Hakim Negara dan Presiden
Mahkamah Rayuan telah bertemu dengan Perdana Menteri dan menyampaikan hasrat
Yang Amat Arif - Yang Amat Arif untuk meletakkan jawatan.
2. Bagaimanapun, Yang Amat Arif - Yang Amat Arif telah
memaklumkan kepada Perdana Menteri bahawa peletakan jawatan itu akan berkuat
kuasa pada tarikh yang munasabah untuk membolehkan segala urusan kehakiman
diselesaikan.
3. Selaras dengan pertimbangan sedemikian, Ketua Hakim
Negara dan Presiden Mahkamah Rayuan telah mengutus surat peletakan jawatan
masing-masing kepada Yang di-Pertuan Agong pada 7 Jun 2018 dan peletakan
jawatan itu akan berkuat kuasa pada 31 Julai 2018.
4. Peletakan jawatan itu diperkenankan oleh Yang di-Pertuan
Agong pada 8 Jun 2018 dan dimaklumkan melalui surat Setiausaha Sulit, Bahagian
Urusan Diraja, Istana Negara bertarikh 11 Jun 2018.
Membaca perenggan pertama, nampak seolah-olah Ketua Hakim
Negara, atas kehendaknya sendiri, tanpa dipanggil, diminta atau disuruh untuk
pergi bertemu dengan Perdana Menteri, pergi menemuinya dan menyampaikan
hasratnya untuk meletak jawatan.
Sukar terima alasan
Saya dapati sukar untuk menerimanya atas sebab berikut:
1. Mengapa beliau patut berbuat demikian? Ketua Hakim Negara
bukan lantikan politik yang patut meletakkan jawatan jika kerajaan pada masa
beliau dilantik kalah pada pilihan raya umum.
2. Mengapa beliau melakukannya hanya lima hari selepas
keputusan pilihan raya diketahui?
3 Mengapa Raus menunggu sehingga 13 Jun untuk
mendedahkannya, selepas beliau ditekan oleh ahli politik untuk meletak jawatan?
Bukankah lebih baik baginya untuk menyatakannya sebelum beliau ditekan untuk
meletak jawatan? Sekiranya beliau berbuat demikian, beliau akan dilihat sebagai
melakukannya dengan terhormat. Sekarang, tiada siapa akan percaya bahawa beliau
tidak meletakkan jawatan di bawah tekanan.
4. Mengapa Raus menunggu sehingga 7 Jun (tiga minggu
kemudian) untuk menulis kepada Yang di-Pertuan Agong yang meluluskannya pada
hari berikutnya?
5. Ketika ahli politik PH, daripada PKR dan DAP, menuntut
Ketua Hakim Negara meletak jawatan, mengapa Dr Mahathir tidak mengatakan bahawa
Raus telah menemuinya dan menyampaikan hasratnya untuk meletak jawatan? Itu
akan menyebabkan kempen menekan Raus untuk meletak jawatan dan bagi Daim
memanggilnya dan mendesaknya meletak jawatan itu tidak perlu. Selain itu, ia
akan mengelak Kerajaan PH daripada dilihat sebagai menekan Raus untuk
meletakkan jawatan.
6. Malah, selewat 13 Jun 2018, apabila Perdana Menteri
disoal oleh wartawan di Jepun, bukan sahaja beliau mempertahankan tindakan Daim
memanggil Raus, tetapi juga dilaporkan berkata:
"Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, majlis itu telah
menyatakan kepada hakim-hakim itu - Ketua Hakim Negara Tun Md Raus Sharif dan
Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin - bahawa lebih baik
jika mereka meletak jawatan.
"Jika tidak, kerajaan mungkin mengambil tindakan
melucutkan jawatan mereka kerana kita percaya bahawa perlanjutan jawatan mereka
sebagai hakim kanan itu tidak betul," katanya, sambil menambah bahawa
pendapat itu juga dikongsi oleh Majlis Peguam Malaysia dan peguam
terkemuka".
Ini menunjukkan seolah-olah Raus tidak menyampaikan
hasratnya untuk meletak jawatan kepada Perdana Menteri.
7. Jika benar Raus menyampaikan hasratnya untuk meletak
jawatan seawal 15 Mei 2018, Daim sepatutnya tahu dan tidak ada keperluan
baginya untuk memanggil Raus dan mendesaknya meletak jawatannya.
Penyokong gembira
Sekarang Raus sudah meletak jawatan, Kerajaan PH dan
penyokongnya tentu gembira. Mereka mungkin berasakan bahawa ini satu lagi
kemenangan mereka: mereka berkuasa, tiada apa yang boleh menghalang mereka
daripada membuang sesiapa yang mereka mahu.
Peristiwa ini memihak kepada mereka kerana, pertama, oleh
sebab Raus sudah meletak jawatan, mereka tidak perlu menunggu Mahkamah
Persekutuan menyampaikan penghakimannya dalam saman oleh Persatuan
Peguam-peguam Sarawak (AAS). Bukan itu sahaja, mereka juga terselamat daripada
risiko bahawa penghakiman itu mungkin tidak memihak kepada mereka.
Kedua, Kerajaan PH tidak perlu mengambil tindakan untuk
membuang Raus, mengulangi episod Tun Salleh Abas. Bagaimanapun, saya
menghujahkan bahawa walaupun tanpa tribunal, ia sudah menjadi ulangan episod
itu dan ia merosakkan imej yang PH cuba mempamerkan dirinya ketika kempen
PRU-14.
Dalam hal ini, saya perlu menyebut seorang yang menentang
pengerusi partinya sendiri, Perdana Menteri daripada parti gabungannya sendiri,
Majlis Peguam dan lain-lain untuk menyuarakan pandangannya bahawa
"pembelaan Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad terhadap Majlis Penasihat
Kerajaan (CEP) yang memanggil dua orang hakim tertinggi itu untuk mendesak
mereka meletak jawatan, adalah tidak betul dan berlawanan dengan kedaulatan
undang-undang.
"Apabila ia (CEP) memanggil hakim-hakim itu dan
menuntut peletakan jawatan, ia akan dilihat sebagai kerajaan menuntut peletakan
jawatan mereka yang secara menyeluruh mengabaikan prinsip pemisahan
kuasa," katanya.
"Ini ciri asas mana-mana demokrasi iaitu, eksekutif
tidak mengganggu hal ehwal badan kehakiman."
Peguam itu berkata, mengkritik pelantikan Ketua Hakim
Negara, Raus Sharif dan Presiden Mahkamah Rayuan Zulkefli Ahmad Makinudin tidak
salah, tetapi adalah satu perkara lain untuk memanggil mereka dan menuntut
pengunduran diri mereka."
Ini jelas salah. Perlembagaan Persekutuan menetapkan cara
membuang hakim. Ini mesti dipatuhi sepanjang masa selaras dengan kedaulatan
undang-undang.
Eksekutif tidak wajar melampaui batas
CEP jelas telah melampaui sempadannya dalam kes ini yang
tidak boleh dipatuhi."
Pada 10 Jun, Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ram Karpal Singh
berkata, Daim tidak sepatutnya campur tangan dalam perkara yang terletak di
luar bidang kuasa mereka.
Beliau merujuk kepada laporan bahawa Daim memanggil dua
hakim untuk meminta pengunduran diri mereka.
Saya bersetuju sepenuhnya dengan apa yang dikatakannya.
Sebenarnya, itulah yang saya katakan dalam rencana saya sebelumnya. Saya
mengucapkan tahniah kepadanya kerana keberanian dan kejujurannya. Sesungguhnya,
jika bapanya masih hidup, saya percaya beliau akan berkata demikian.
Satu perkara lagi yang dikatakan, termasuk oleh Perdana
Menteri ialah jika Raus tidak meletakkan jawatan, kerajaan akan mengambil tindakan
untuk membuangnya.
Perlu diingati bahawa Ketua Hakim Negara boleh dibuang oleh
tribunal yang dibentuk di bawah Perkara 125 (3) Perlembagaan Persekutuan jika
dibuktikan bahawa beliau telah melakukan "pelanggaran mana-mana peruntukan
kod etika yang ditetapkan di bawah Fasal (3B) atau alasan ketidakupayaan,
daripada kelemahan badan atau minda atau apa-apa sebab lain dengan sewajarnya
menunaikan fungsi jawatannya, ..."
Sekiranya perlanjutan perkhidmatan Raus tidak sah, adakah ia
termasuk di bawah peruntukan yang tersebut di atas? Adakah beliau patut
dipersalahkan? Oleh itu, perbincangan mengenai membawanya ke tribunal tidak
berasas.
Terdapat pula kempen untuk melantik Tan Sri Richard
Malanjum, Hakim Besar (Sabah dan Sarawak) untuk menggantikan Raus. Saya telah
menyatakan pandangan mengenai ahli politik dan peguam yang menyokong parti
pemerintah untuk berbuat demikian kerana ia menunjukkan bahawa hakim itu
pilihan mereka.
Jika apa yang dilakukan oleh kerajaan BN sebelum ini iaitu
melanjutkan tempoh Raus dilihat sebagai kerajaan BN meletakkan orangnya sebagai
Ketua Hakim Negara, apakah bezanya dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan PH
sekarang?
Jawatan dipolitikkan
Saya tidak akan berhujah sama ada menyokong atau menentang
pelantikan Richard. Saya lebih suka menyerahkannya kepada Suruhanjaya
Pelantikan Kehakiman dan proses yang berikutnya.
Bagaimanapun, kepada mereka yang memuji melangit mengenai
kesesuaian Richard, saya hanya ingin menarik perhatian mereka kepada satu
laporan Malay Mail Online 12 Jun 2018. Tajuknya berbunyi: "Shafie mencabar
Musa untuk mencabar kesahan jawatan KM Sabah ....".
Dilaporkan:
"Shafie berkata bahawa beliau telah bercakap dengan
Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum dan beliau (Shafie)
diyakinkan bahawa pelantikannya (sebagai Ketua Menteri Sabah) adalah sah
mengikut Perlembagaan."
Mengapa Richard harus memberi nasihat undang-undang kepada
Presiden Parti Warisan Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, mengetahui bahawa
perkara itu mungkin berakhir di Mahkamah Persekutuan, di mana beliau (Richard)
ialah seorang hakim? Adakah beliau cuba mengambil hati parti sekutu Kerajaan PH
dari Sabah?
Dengan peletakan jawatan Raus, masalah penyingkirannya
selesai tanpa mahkamah perlu memutuskan isu itu. Kerajaan PH dan penyokongnya
mendapat apa yang mereka kehendaki dan, mungkin, lebih apabila mereka berjaya
meletakkan orang mereka di tempatnya.
Tetapi, ia mengingatkan kita kepada pengulangan semula
episod Salleh dan apa yang dilakukan oleh Kerajaan BN diulang semula oleh
Kerajaan PH. Lebih dari itu, apa yang mendukacitakan ialah, nampaknya, jawatan
Ketua Hakim Negara pun telah dipolitikkan.
Link: https://www.bharian.com.my/rencana/muka10/2018/06/439271/jawatan-ketua-hakim-negara-dipolitikkan
No comments:
Post a Comment