Tuesday 11 June 2019

Contohi tekad sibawayh kejar ilmu



Oleh Adha Ghazali
adha@bh.com.my


ISTILAH sibawayh mungkin agak asing bagi orang kebanyakan, namun tidak kepada mereka yang ahli atau pernah mempelajari bahasa Arab khususnya berkaitan ilmu ‘nahu’ (tatabahasa). Berasal daripada bahasa Parsi, sibawayh terbentuk hasil gabungan dua perkataan, iaitu ‘sib’ (buah epal) dan ‘wayh’ (wangi). Lantas ia membawa maksud epal yang wangi.

Bagi pengamal ilmu nahu, sibawayh merujuk jolokan kehormat atau laqab yang diberi kepada tokoh besar dalam bidang itu, Abu Bisyr Amr ibn Utsman ibn Qanbar Al-Bishri.

Berasal dari Parsi, jolokan sibawayh ibarat ikon pengajian nahu dan sangat berpengaruh. Karya beliau, Al-Kitab dengan ketebalan hampir 1,000 halaman bukan sahaja naskhah tatabahasa Arab pertama dibukukan, malah menjadi sumber rujukan pengkaji ilmu nahu sehingga ke hari ini.

Persoalannya, kenapa dibangkitkan pasal sibawayh yang saya sendiri diperkenalkan dengan istilah itu sepanjang menuntut di Maahad Muhammadi Lilbanin (MML) di Kota Bharu, Kelantan antara 1991 hingga 1996.

Secara peribadi, dua keunikan menarik minat saya hasil pembacaan kisah tokoh ini. Sayang rasanya jika tidak dikongsi. Pertama, sibawayh mampu menguasai bahasa Arab dengan sangat baik, malah muncul ulama tersohor dalam bidang tatabahasa Arab. Ironinya, beliau adalah kelahiran Parsi yang tidak menggunakan bahasa Arab sebagai pertuturan ibunda.

Kedua, sibawayh diriwayatkan beberapa kali melakukan kesalahan atau lahn dalam mengucapkan hadis Nabi SAW. Keadaan itu mengundang tekad besar dalam diri beliau untuk mendalami bahasa Arab dan tatabahasanya demi mengatasi kekurangan diri. Lihatlah di mana kedudukan nama sibawayh hari ini.

Apa yang pasti, sibawayh sangat menghargai ilmu. Walaupun umurnya tidak panjang, beliau benar-benar memanfaatkan hayatnya untuk mengejar ilmu sejak bergelar remaja sehingga menghembuskan nafas terakhirnya di Shiraz, Iran pada usia 36 tahun.

Bercakap soal mengejar ilmu, ia memberi konotasi kesungguhan, komitmen dan kemahuan tinggi dalam konteks mendapatkan ilmu. Ia sinonim dengan masyarakat terdahulu, buktinya ada pepatah lama mengatakan ‘tuntutlah ilmu walau ke negeri China’. Ia menggambarkan tiada had sempadan jarak dalam urusan mengejar ilmu.

Cari guru tuntut ilmu

Filem Melayu klasik sendiri banyak mengisahkan masyarakat terdahulu yang berkelana jauh berpurnama lamanya ke negeri luar, semata-mata mencari guru untuk menuntut ilmu.

Baik ilmu persilatan, agama atau apa saja, murid yang biasanya berusaha mencari guru, bukan sebaliknya. Mungkin itu punca ilmu diterima orang terdahulu lebih berkat dan mendatangkan manfaat besar.

Lihat sibawayh - mengejar ilmu lahir daripada kemahuan atau tekad sendiri, bukannya dipaksa sesiapa. Nikmat ilmu yang dikejar pasti dekat di hati dan lebih membawa manfaat besar.

Jika dibanding hari ini, budaya mengejar ilmu dilihat semakin menipis. Ramai pergi sekolah atau universiti bukan kerana mahu mengejar ilmu, tetapi sekadar memenuhi tuntutan belajar, untuk lulus peperiksaan atau sebagai jaminan mendapat kerja selepas tamat pengajian.

Bukan mempertikai niat tersirat, namun sedikit pelik. Sepatutnya semakin maju bidang pendidikan itu dan lebih banyak kemudahan disediakan untuk belajar, kesungguhan untuk mengejar ilmu akan semakin bertambah. Namun menyedihkan sebaliknya pula berlaku.

Mungkin lumrah manusia apabila sesuatu itu mudah diperoleh lebih-lebih lagi dalam dunia yang semuanya di hujung jari, jadi ia menjadi kurang dihargai.

Apabila kurang dihargai, nilai ilmu dalam diri juga menjadi tidak seberapa dan kemampuan memanfaatkan ilmu dipelajari menjadi terbatas.

Tidakkah kita mahu bijak pandai kita diletakkan setaraf Abu Bisyr Amr ibn Utsman ibn Qanbar Al-Bishri yang menerima laqab tinggi sibawayh. Banyak bidang ilmu baharu muncul khususnya berasaskan sains, teknologi dan matematik (STEM). Tidakkah kita mahu nama orang kita terpahat sebagai sarjana dalam bidang berkenaan.

Kita sebenarnya tidak kurang individu berbakat. Prof Emeritus Datuk Dr Asmah Omar selaku pakar nahu bahasa Melayu serta Pendeta yang menjadi rujukan ahli bahasa serta golongan akademik. Status sama turut dipegang Tan Sri Zainal Abidin Ahmad atau Za’ba.

Saban tahun juga ramai bakat pintar dibangunkan melalui Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), namun berapa ramaikah boleh diiktiraf dengan laqab tinggi seperti sibawayh.

Saya percaya budaya mengejar ilmu perlu kembali diperkukuh dalam generasi hari ini, agar sasaran melahirkan Sarjana atau sibawayh versi kita berhasil.

Namun syaratnya kesungguhan dan keikhlasan mengejar ilmu perlu ada, bukannya lagi menadah ibarat ‘menunggu bulan jatuh ke riba’.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title