Monday 10 June 2019

Ulama, intelektual Mesir ‘berbalah’ fatwa pukul isteri


Ulama, intelektual Mesir ‘berbalah’ fatwa pukul isteri


KAHERAH 9 Jun – Masyarakat Mesir menyaksikan peningkatan ‘pertikaman lidah’ antara
golongan ulama dan intelektual negara ini berikutan kenyataan yang dikeluarkan
Imam Besar Universiti al-Azhar, Sheikh Ahmad al-Tayeb yang membenarkan suami
memukul isteri mereka.

Lapor Arab News, Ahmad ba­gaimanapun baru-baru ini menarik balik fatwa itu dan menyifatkannya sebagai jenayah.

Jelas Imam al-Azhar itu, ayat ‘dan pukullah me­reka’ dalam ayat 34 Surah An-Nisa tersebut disiarkan dalam program tele­visyen, Ramadan lalu.

Ahmad mengesahkan tafsiran ayat itu menunjukkan kemungkinan untuk memukul isteri (yang degil) dengan lembut.

Beberapa hari lalu, beliau dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Universiti al-Azhar: “Memukul isteri menjadi satu perkara yang menjejaskan psikologi dan mencerminkan imej negatif terhadap keluarga.”

Intelektual Mekah, Ibn Atta merupakan antara yang pertama menolak untuk memukul isterinya dan menganggapnya bertentangan dengan apa yang dinyatakan dalam al-Quran.

“Kami tidak mempunyai bantahan di Al-Azhar untuk membuka perdebatan dalam perkara ini
antara saintis. Saya berharap dapat melihat undang-undang di dunia Arab dan Islam yang meng­hukum kesalahan memukul.”

Kontroversi memuncak apabila penyelidik dan ahli Parlimen Mesir, Mohammed Abu Hamed dalam kenyataannya berkata, pendapat Sheikh al-Azhar mengenai keizinan memukul suami adalah ideologi utama beliau dan ucapannya direkodkan dalam audio dan video.”

Ketua pengarang akhbar Al-Azhar, Ahmed Al-Sawy dalam kenyataan khas berkata, imam besar sering menyokong hak wanita dan menyeru hubungan normal dan adil antara lelaki dan wanita.”

Seorang penyelidik Al-Azhar, Dr. Saadiya Younis berkata, pemukulan yang dibenarkan oleh sheikh al-Azhar hanyalah pencegahan oleh suami, bukannya menakut-nakutkan.

Sementara itu, Majlis Fatwa Mesir dalam reaksi balasnya menjelaskan, para ulama sebulat suara bersetuju bahawa pemukulan tidak bertujuan untuk mencederakan isteri atau menghina mereka.

“Sebaliknya, ia dibenarkan dalam beberapa kes dan tidak wajib dalam beberapa situasi di mana kelakuan sedemikian bukan penghinaan kepada isteri atau bahaya kepadanya. Tetapi ia hanya untuk memperlihatkan perasaan tidak puas hati dan kemarahan suami ketika isteri mengabaikan tugasnya,” kata­nya dalam satu kenyataan. – AGENSI


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title