Wednesday 8 March 2023

KEPADA SEMUA KETIKA DI LUAR SANA


DY HP

28 November 2022

Seorang banduan di 'baris maut' ditanya permintaan terakhirnya sebelum dibersihkan ke kerusi elektrik, dia meminta pen dan kertas kemudian menulis:


Wahai ibu,

Kalau undang-undang adil hari ini kau ada kat sini duduk sebelah aku tunggu kena elektrik dekat kerusi elektrik, tapi sebab undang-undang buta aku disabitkan dengan jenayah yang kita lakukan.

Peristiwa umur 3 tahun

Ibu ingat tak bagaimana ia bermula, adakah ibu ingat ketika saya berumur 3 tahun semasa saya pernah mencuri coklat manis abang saya?

Peristiwa umur 5 tahun

Kamu tidak disiplinkan saya, ingat betul-betul pada umur 5 tahun hari saya curi mainan jiran saya dan sembunyikan dalam rumah tanpa memberitahu saya apa-apa.

Peristiwa umur 12 tahun

Ibu ingat masa saya 12 tahun ketika saya sorokkan bola sepupu saya dalam garaj apabila dia datang untuk bermain dengan kami di rumah dan ibu kata ibu tidak jumpa.

Peristiwa umur 15 tahun

Adakah anda ingat hari saya tercicir sekolah semasa saya berumur 15 tahun?

Gusto ni papa nga pasakitan ko pero niibalibad ka dan hari itu sangat mengganggu mo ni papa tentang ini kerana anda di mana mempertahankan saya, anda kata saya masih muda anda kata guru di mana salah untuk mengatakan bahawa saya tidak menghadiri kelas.

Awak pertahankan saya, awak kata saya betul tapi awak tahu saya salah.

Peristiwa umur 17 tahun

Ingat betul mak, awak nampak saya curi motor jiran kita masa umur 17 tahun tapi awak tak pernah report yang saya jual tapi awak diam mak.

Kena elektrik sebab penyamun bank.

Awak sama ada sayang saya sangat atau awak sayang saya tetapi awak tidak betulkan saya, sebaliknya awak manjakan saya.

Sebab itu aku start graduasi slow-slow sampai sekarang kena elektrik sebab penyamun bank.

Saya terlalu muda, saya hanya perlukan bimbingan ibu, apabila ibu membaca ini saya sudah tiada.

Saya pasti akan menjadi anak kesayangan anda.

Kepada semua ibu bapa di luar sana Kitab Injil berkata demikian.

Akta 13:24

"Mereka yang menahan batang disiplin membenci anak-anak mereka. Mereka yang menyayangi anak-anak mereka cukup mengambil berat untuk mendisiplinkan mereka."

Sayangi anak anda jangan lupa disiplinkan mereka.


 #CTTO

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title