Sunday 15 October 2017

ZAMAN TIDAK MENUA



Allah s.w.t. berfirman:




“Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah, maka janganlah kamu minta disegerakan. Maha suci Allah dan Maha tinggilah Ia dari perbuatan syirik yang mereka lakukan.” (Quran, surah An-Nahl: 1)


Ketika orang-orang musyrik merasa lambat akan datangnya azab yang diancamkan kepada mereka, lalu turunlah firmanNya: (Telah pasti datangnya ketetapan Allah) yakni hari kiamat. Lafaz ataa (اَتٰۤى)  diungkapkan dalam bentuk fi`il madhi untuk menunjukkan kepastian kejadiannya, ertinya telah dekat (maka janganlah kalian meminta disegerakan datangnya) ertinya janganlah kalian meminta disegerakan sebelum saatnya kerana sesungguhnya hari kiamat itu pasti akan terjadi (Maha Suci Allah) kalimat ini mengandung makna memahasucikan Dia (dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan) di sampingNya.

Ilya Abu Madhi dilahirkan di Lubnan. Semasa kanak-kanaknya, keluarganya berpindah di Mesir dan beliau membesar dan mendapat pendidik sempurna di sana. Apabila dewasa, beliau berhijrah di Amerika. Berkahwin dan meninggal di sana. Dalam sebuah syairnya, beliau mengatakan:


"Betapa sering engkau mengeluh dan mengatakan, bahawa engkau tidak punya apa-apa, padahal bumi, langit dan bintang-bintang, disediakan untukmu.


Begitu pula lahan pertanian, bunga-bunga yang beraneka warna, nan harum semerbak aromanya, dan burung-burung perkutut yang merdu kicauannya.


Air yang ada di sekitarmu berkilauan bak perak, dan mentari yang ada di atasmu, bak emas yang menyala.


Suku nomaden di lereng dan puncak bukit, membangun khemah-khemahnya nan indah, dan adakalanya mereka beralih ke tempat lain.


Dunia dengan segala keindahannya, disajikan untukmu, maka, mengapa engkau bermuram durja?


Dunia pun tersenyum, maka, mengapa engkau tidak ikut tersenyun?


Jika engku bersedih, kerana kejayaan yang telah berlalu, maka, mustahil engkau dapat meraihnya kembali, dengan menyesalinya.


Atau, engku takut tertimpa musibah, maka, mustahil engku dapat mencegahnya, hanya dengan bermuram durja.


Atau, engkau telah lalui masa mudamu, maka, jangan kau katakan bahawa zaman telah menua kerana sesungguhnya zaman tidak menua.


Perhatikanlah, sampai sekarang masih bermunculan dari bumi, berbagai tetumbuhan yang sangat indahnya, hingga seakan-akan berbicara padamu."


Penyampaian karyanya dalam bentuk syair, tetapi ada perkara-perkara yang bila kita amati sayugia diambil iktibar darinya. Maksud yang tersirat dapat dimanfaatkan untuk melihat gambaran yang tersurat.

Allah s.w.t. berfirman:




“Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)”  (Quran, surah Ar-Rahman: 29)


(Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepadaNya) baik melalui ucapan mereka atau pun perbuatan mereka, iaitu meminta apa-apa yang mereka perlukan berupa kekuatan untuk menjalankan ibadah, rezeki, ampunan dan lain sebagainya. (Setiap hari) setiap waktu (Dia dalam suatu perkara) iaitu perkara yang hendak dilahirkanNya sesuai dengan apa yang telah ditentukanNya sejak zaman Azali antara lain, menghidupkan, mematikan, memuliakan, menghinakan, memberikan kecukupan, memiskinkan, mengabulkan doa dan memenuhi yang meminta.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title