Friday 7 July 2017

SYUKURI REZEKIMU DENGAN SALAT



Allah s.w.t. telah menjamin rezeki kepada semua makhluk; diri, anak-anak, isteri-isteri, ibu bapa dan tanggungan yang lain termasuk orang-orang kafir.

Allah s.w.t. juga telah memberi rezeki kepada binatang-binatang; cacing yang berada di dalam tanah, ikan yang berada di dalam air, burung yang berada di udara, semut yang berada di lubang yang gelap, dan ular yang berada dipersembunyiannya.

Oleh itu, kenapa kita risau mengenainya?

Jangan risau ya, yakin dengan Allah s.w.t., Maha Kaya, Agung, Perkasa, dan jangan gundah, takut, gelisah, kecewa, ragu dan hilang punca. Allah s.w.t. mengatur semua itu, kita hanya berikhtiar, berusaha, berharap, berdoa, bertawakal, dan kemudian menyerahkan segalanya kepadaNya.

Maka benarlah firman Allah s.w.t.:


إِنَّمَا تَعۡبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَوۡثَـٰنًا وَتَخۡلُقُونَ إِفۡكًاۚ 
إِنَّ ٱلَّذِينَ تَعۡبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ
لَا يَمۡلِكُونَ لَكُمۡ رِزۡقًا فَٱبۡتَغُواْ عِندَ ٱللَّهِ ٱلرِّزۡقَ
وَٱعۡبُدُوهُ وَٱشۡكُرُواْ لَهُ ۥۤۖ إِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ


"Kamu hanyalah menyembah berhala-berhala yang diperbuat oleh orang, tidak menyembah Allah yang mencipta segala-galanya, dan kamu hanya mengadakan penyembahan yang dusta. Sesungguhnya mereka yang kamu sembah yang lain dari Allah itu, tidak berkuasa memberi rezeki kepada kamu; oleh itu carilah rezeki dari sisi Allah, dan sembahlah akan Dia, serta bersyukurlah kepadaNya; (ingatlah), kepada Allah jualah kamu akan dikembalikan." (Quran, surah al-Ankabut: 17)


وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَوۡلَـٰدَكُمۡ خَشۡيَةَ إِمۡلَـٰقٍۖ 
نَّحۡنُ نَرۡزُقُهُمۡ وَإِيَّاكُمۡۚ 
إِنَّ قَتۡلَهُمۡ ڪَانَ خِطۡـًٔا كَبِيرًا


"Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar." (Quran, surah al-Isra: 31)


وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلَا طَـٰٓٮِٕرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيۡهِ إِلَّآ أُمَمٌ أَمۡثَالُكُمۚ 
مَّا فَرَّطۡنَا فِى ٱلۡكِتَـٰبِ مِن شَىۡءٍۚ 
ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّہِمۡ يُحۡشَرُونَ


"Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan)." (Quran, surah al-An'sam: 38)


۞ قُلۡ تَعَالَوۡاْ أَتۡلُ مَا حَرَّمَ رَبُّڪُمۡ عَلَيۡڪُمۡۖ 
أَلَّا تُشۡرِكُواْ بِهِۦ شَيۡـًٔاۖ 
وَبِٱلۡوَٲلِدَيۡنِ إِحۡسَـٰنًاۖ 
وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَوۡلَـٰدَڪُم مِّنۡ إِمۡلَـٰقٍۖ 
نَّحۡنُ نَرۡزُقُڪُمۡ وَإِيَّاهُمۡۖ 
وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلۡفَوَٲحِشَ مَا ظَهَرَ مِنۡهَا وَمَا بَطَنَۖ 
وَلَا تَقۡتُلُواْ ٱلنَّفۡسَ ٱلَّتِى حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلۡحَقِّۚ 
ذَٲلِكُمۡ وَصَّٮٰكُم بِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَعۡقِلُونَ


"Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa; dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) - yang terang daripadanya dan yang tersembunyi; dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya." (Quran, suran al-An'aam: 151)


Mari kita perhatikan dua contoh makhluk yang menerima rezeki:

Maryam a.s. di beri rezeki di mihrab masjid setiap pagi dan petang. Ketika dikatakan kepadanya:


"Wahai Maryam, dari mana engakau dapat makanan ini?"


Maryam menjawab:


"Demi Allah. Sesungguhnya Allah. s.w.t. memberi tezeki kepada orang yang dikehendakinya tanpa perhitungan."


Ibnu Jauzi mengungkapkan:


"Ada seekor ular buta berada di dahan kurma, kemudian datanglah seekor burung pipit membawa sepotong daging dimulutnya. Ketika mendekati ular tersebut, burung pipit itu berkicau dan ular pun membuka mulutnya, selanjutnya burung pipit tersebut meletakkan daging yang dibawanya ke mulut ular tadi. Maha Suci Allah yang mengatur perkara tersebut."


Maka bersyairlah seorang ulamak:


"Jika anda melihat ular menyemburkan racunnya, maka tanyakanlah kepadanya, siapakah yang meletakkan racun itu di mulutnya? Tanyakan juga kepadanya bagaimana ia boleh hidup, padahal mulutnya dipenuhi racun?"





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Your Blog Title

First post's title

Second post's title

Sidebar Gadget title